keskiviikko 24. syyskuuta 2014

Kesäteatteria ja teatteria



Posteljooni Petshkin (Teemu Heikkinen) opettaa väliajalla heittämään postia laatikkoon. Fedja-setä, kissa ja koira. Sinkkolan kesäteatteri, Joensuu 2014. Kuva: Kari Tahvanainen

Kesäteatterit kuuluvat suomalaiseen kesään. Samoin kuin laitosteatterit, isommat ja pienemmät, talvikauteen. Teatteri on herättänyt tänä kesänä keskustelua ainakin täällä Itä-Suomessa. Pohjois-Karjalan kesäteatterit ovat katsojaluvuillaan melkeinpä peitonneet Joensuun kaupunginteatterin. Samaisen kaupunginteatterin johtajarulettikin näyttää jatkuvan. Vihtori Rämä, ties monentenako johtajana on melkeinpä nostamassa kytkintä kun ei saa pysyvää työsopimusta teatterin kehittämiseen. Ilmassa on ollut Turkkalaisen teatterisodankin aatoksia. 
Kävin kuluneena suvena aika monessa kesäteatterissa, ja aika monessa olisi pitänyt käydä. Erityisesti harmittaa, että katsomatta on jäänyt Karvion kesäteatterin Valamo-trilogian niin tämänkesäinen Poika munkkilan polulta kuin viime kesänkin näytelmä.
Erikoisemmasta päästä oli kesäteatterikokemus Maskun Teatterista Turun kupeesta. Siellä esitettiin mustaa komediaa Kuin tuhka tuuleen. Kirjoitan Maskun Teatterin kuulumisista toisaalla lisää. Radiohupailujen aikaan taas johdatti kontiolahtelaisen Jakokosken kanavateatterin näytelmä Kankkulan kaivon katveessa. Jos olisi pistänyt silmänsä kiinni, olisi voinut kuvitella kuuntelevansa radiota. Niin hyvin toimi Antero Alpolan teksti. Ohjaaja Sinikka Tossavainen kertoikin minulle, että näyttelijöiden valinnassa kiinnitettiin huomiota äänen käyttöön. Kyseessä oli teatterin 30-vuotisjuhlanäytelmä.
Historiasta puheen ollen Joensuun keskustan puutalomiljöössä esitettiin historiallista näytelmää Maailma se on kuin silkkiä vaan. Paikallisen kirjailijan Unto Martikaisen tekstin siivin lennähdettiin Joensuun kaupungin alkuvaiheisiin 1800-luvulle, Utran tehdasyhteisöön.
Viime vuosikymmenien musiikkihistoriaa puolestaan sivuttiin kesäteatteri Aurinkorinteellä Joensuussa. Jukka Virtasen kirjoittama Albatrossi ja Heiskanen perustui Junnu Vainion lauluihin. Ammattinäyttelijöiden kabareetyyppinen meno oli komeaa kuultavaa, mukana olivat mm. Eppu Salminen, Anneli Ranta ja Jarkko Tiainen.
Pääsinpä katsomaan kesäoopperaakin vanhalle kyläkoululle Pyhäselän Ohvanaan The Little Big Music -teatteriin. Gaetano Donizettin Lemmenjuoma-ooppera esitettiin suomeksi. Tarinan seuraaminen olikin siksi ammattimuusikoiden esittämänä paitsi hauskaa myös helppoa. Kesäoopperoita voisi olla enemmänkin.
Eikä pidä unohtaa koko perheen klassikoitakaan. Kuinkahan monessa kesäteatterissa on tullut seurattua Fedja-sedän seikkailuja – tänä kesänä Sinkkolan kesäteatterissa Joensuussa. Myös Ellasta on tullut tuttu hahmo niin äänikirjojen, elokuvan kuin nyt kesäteatterinkin kautta. Vauhdikasta nuorisokulttuuriin keskittyvää Ella ja Paterock –näytelmää esitettiin Pyhäselässä. Timo Parvela on luonut hauskoja hahmoja.
Mikä merkitys kesäteattereilla on? Voisivatko ne korvata laitosteatterit? Kesäteattereita näyttää olevan moneen lähtöön, kuten edeltäkin näkyy. Pienet kyläteatterit toimivat eri tavalla ja periaatteilla kuin ammattimaiset kaupalliset kesäteatterit. Kesäteatteri muodostaa kylälle tai laajemminkin ihan oman yhteisönsä, sitä tehdään vuoden ympäri ja sen ympärille kehitellään monenlaista meininkiä. Kansalaisopiston ryhmissä hiotaan näytelmää ja toimintaa talven ajan. Bisnespohjalta toimivat kesäteatterit puolestaan toteuttavat tuotantonsa tiiviisti ja tehokkaasti lyhyessä ajassa. Kumpiakin varmasti tarvitaan.
Kaupunginteatterit ja muut laitosteatterit ovat mielestäni edelleenkin korvaamattomia. Missä muualla voitaisiin kokeilla erilaisia, uusia tapoja tehdä ja esittää teatteria, luoda uutta teatteri-ilmaisua? Perinteitä unohtamatta. Siinä ei kannata tuijottaa yksin katsojalukuihin. Laatu saattaa usein korvata määrän, kun uutta etsitään ja kokeillaan. Laitosteattereilla on myös lakisääteisiä tehtäviä kuten saavutettavuus, monipuolisuus ja erikoisryhmien palveleminen, kuten Vihtori Rämä totesi kesällä Karjalaisen haastattelussa.
On yksi asia, jota haluaisin nykyistä enemmän niin laitos- kuin kesäteattereihinkin. Se on paikallisten kirjailijoiden ja muusikkojen tuotoksiin perustuvat näytelmät. Niitä on aivan liian vähän. En kaipaa niinkään kotiseutuaiheista romantiikkaa, vaan myös yleisiin teemoihin pureutuvaa reipasta teatteria – joka purisi nuoriinkin teatterikärpäsen. Lienee niin, että näytelmiä ei osata kysyä, muttei myöskään tarjota. Sille pitäisi tehdä jotain.
Teatterin tiedotuskeskuksen mukaan 2013 kesäteattereissa kävi yli kuusisataatuhatta katsojaa. Laitosteattereiden puhenäytelmiä katsomassa taas kävi vajaat kolme miljoonaa katsojaa. Mukavia lukuja kummatkin.


Kari Tahvanainen
puheenjohtaja


Pääkirjoitus 
Rovinssi, Suomen Maakuntakirjailijat ry:n lehti 
Nro 2/2014