tiistai 31. heinäkuuta 2018

Runon kantoaallolla

Kolumni



Katson vanhaa valokuvaa. Hyvin laiha vanha mies, parta, tuuhea tukka, kasvot kohti aurinkoa, silmät suljettuina. Kädessä sauva, takana hirsiseinä.

Miihkali Arhippainen. Kuva: I.K. Inha, 1894. Museovirasto


I.K. Inha otti kuvan kesällä 1894 Vienan Karjalassa. Myöhemmin hän kirjoitti: ”Hänen koko olennossaan oli samalla luonteen jalouden ja kärsimyksen luoma henkevyys, joka sammuvan runouden yhteydessä jätti mieleen unohtumattoman vaikutuksen.”
     Kuvassa on runonlaulaja Miihkali Arhippainen. Hän lauloi ulkomuistista ikivanhaa kalevalaista kansanrunoutta Lönnrotille ja muille kansanrunouden kerääjille. Ilman häntä ei olisi Kalevalaa.

Miihkalin elämää hallitsi aineellinen köyhyys. Hän menetti näkönsä viisikymppisenä. Alkuelämäkään ei ollut helppoa: edesmenneiden veljien lasten elättäminen ja kasvattaminen, köyhyys. Loppuelämä meni kerjuulla, erilaisissa töissä ja runonlaulannassa.
     Sokeutta seurasi Vienassa yleensä kerjuusauva, kertoo Martti Haavio. Sauva kuvassa on siis kerjuusauva. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura myönsi Miihkalille viimein eläkkeen. 1900-luku jäi häneltä vain kolmen kuukauden päähän, syksyn lapselta. Arhippainen oli sokea, mutta se ei estänyt häntä loistamasta runonlaulajana. Valo oli hänen sisällään, uskomaton valo.
     Alpo Sailon Inhan taidevalokuvan perusteella tekemä Runonlaulajan patsas seisoo Joensuun Ilosaaren Miihkalinaukiolla. Patsas kukitettiin tänäkin vuonna runon, suven ja Eino Leinon päivänä 6. heinäkuuta. Sain kunnian kukittaa Miihkalin tässä Joensuun Kalevalaisten naisten juhlahetkessä.

Runous Karjalan laulumailla on edelleen hyvässä vireessä. Viime vuonna ilmestyi pohjoiskarjalaisilta runoilijoilta parikymmentä runokokoelmaa.  Mediapinta-kustantamon Suomi 100 runokirjaa –sarja ansaitsee hatunnoston. 2010-luvulla runokokoelmia on ilmestynyt täällä kaikkiaan noin 80 kappaletta eli yli kahdeksan kirjaa vuodessa.
     Runoutta kustantavat pääasiassa pienkustantamot. Hatunnosto niille! Runoilijoilta itseltään odottaisin enemmän aktiivisuutta runokokoelmiensa tunnetuksi tekemisessä. On tärkeää saada runous tietoisuuteen. Kustantajilla ei ole resursseja markkinointiin. Pallo on runoilijoilla ja runouden ystävillä.
     Runous ei ole kultakaivos mutta se on kulttuurin kultainen suoni. Runoilija itse on useimmiten köyhä kuin Miihkali, mutta hänen sisällään loistaa valo.
     Runous pääsee hyvin esille. Runoilijat kiertävät kirjastoissa. Ukrin kirjailijakiertueilla on odotettavissa runoilijoita ja kirjailijoita niin kylätaloille kuin marketteihinkin. Ukri esittelee vuosittain uudet runokokoelmat matineoissaan. Runokaraokeillat vetävät väkeä. Stagerunoustapahtumat kaipaisivat kyllä kehittämistä.

”Runo on minulle arvoitus, samoin teos. Koetan kuunnella, mitä ne haluavat olla.” Tanssiva karhu –palkittu Lassi Hyvärinen kuvasi runoutta Ylen haastattelussa näin. Palkinto tuli nyt pohjoiskarjalaiselle runoilijalle Tuuli ja kissa –runokokoelmasta. Runous elää, ja runoilijakin.
     Runo on itsellenikin runoilijana arvoitus. Runous on ikiaikaista sanan, kuvan ja äänen vuoropuhelua. Aika hämärä kielioppi. Runo tulee jostain mystisestä paikasta, maailmankaikkeuden Kalevalasta.  

Kari Tahvanainen
Kirjoittaja on kirjailija, runoilija ja Pohjois-Karjalan kirjailijayhdistys Ukrin varapuheenjohtaja



Karjalan Heili 28.7.2018