perjantai 28. tammikuuta 2022

Rintamamiestalo voi olla myös surujen talo

Kirja-arvio

 

Matti Rönkä

Surutalo

Gummerus, 2021, 287 s.

 

Rintamamiestalo voi olla myös surujen talo

 


Timo Nummisen suunnittelemassa kannessa on rintamamiestalon piirustukset.


Isien ja poikien suhde on yksi kirjallisuuden perusteemoista. Siihen Matti Rönkä tuo nyt oman arvokkaan panoksensa viime vuonna ilmestyneellä Surutalo-romaanillaan. Juuret ovat sodassa. Olemme kaikki edelleen sodan lapsia, vain muutama sukupolvi on siitä ajasta kulunut. Kuin eilinen.

Sota satutti suomalaisia. Sota-ajan isistä tuli arvaamattomia tuskansa kanssa kamppailevia ihmisiä. Psykiatria ei tunnistanut sodan aiheuttamia psyykkisiä vammoja eikä apua saatu. Siitähän kertoo mm. Ville Kivimäen Murtuneet mielet -historiateos. Miehet istuivat itse keskenään iltaisia terapiaistuntojaan pöytäviinapullo keittiönpöydän jalan vieressä. Puolikuppia juotiin ja tupakkaa kului. Ei ihme, että vammat periytyivät seuraavillekin sukupolville. Periytyvätkö vammat edelleen?

Surutalon asetelma on klassinen. Sodan käyneen miehen ja hänen puolisonsa perhe. Sodasta on aikaa toistakymmentä vuotta. Asuinpaikka Savon ja Pohjois-Karjalan rajalla maaseudulla. Rintamamiestalo. Isä ja Äiti kirjoitetaan tässä tarinassa isolla alkukirjaimella. Elämä kirjoitetaan tätä kautta isolla alkukirjaimella, elämän luojat. Kaksi lasta, kertojaminä Jukka ja isoveli Timppa. Äiti jää auton alle ja kuolee, kun Jukka on kymmenvuotias. Teinivuodet kasvetaan isän kanssa rintamamiestalossa juroissa olosuhteissa.

”Kuulostaisinko minä viisastelijalta, konsultilta, opettajalta. Joltain ihmissuhdevalmentajalta. Timppa on oikeasti kiltti. Kyllä minä itseäni vituttaisin, veljenä tai työkaverina. Pikkuveljet temppuilevat aina. Pienenä niillä on varaa käyttää tappelussa epäreiluja temppuja, koska ne ovat niin paljon heikompia. Olen aina pikkuveli, mutta en kai heikompi, enää. Orpopoika Haapakosken Virilän kylältä. Niinhän minä itseäni esittelen. Poor orphan son of a carpenter, from coutryside, eastern part of Finland. And from last century. Köyhän rikkinäisen kodin lapsi. Maalasinko siinä vain omaa sankaritarinaa? Vai todistinko itselleni, että kaikki keinot ovat minulle sallittuja? Koska olen heikompi.”

Teoksen kertojaminä Jukka on herkkä poika, taiteellinen poika. Jo lapsena hän piirtää ja piirtää. Hänestä tulee perheen ensimmäinen ja ainoa akateemisesti koulutettu ihminen, arkkitehti. Häntä on väheksytty ja mollattu lapsena, erityisesti isän taholta. Heikkous on pahe. Akateemisen koulutuksen saanut ihminen ei ole enää mikään luonnonlapsi. Hän ajattelee maailmaa ja itseään itsensä ulkopuolelta, saattaa olla etäinen läheisille. Se vain lisää tuskaa, tieto lisää tuskaa.

”Oliko edes ’onnellista’? Hetken oli. Juuri sen hetken, että sen ehti oppia, ehti uskoa ja tietää että onni on olemassa ja mahdollista. Kun onni viedään pois, alkaa pelottaa. Että jos on onnellinen, niin se loppuu kyllä. Onnesta seuraa suru.”

Isät ja pojat, vanhemmat ja lapset, kantavat samoja geenejä. Eleissä ja ilmeissä, temperamentissa löytyy yhtäläisyyksiä, jotka saattavat pelkistyä elämänkulussa ja elämänkulkuun vaikuttaen. Kirjan Jukka saa kokea sen konkreettisesti, kun hän lyö omaa tytärtään Lumia. Kuin isä löi häntä lapsena. Vai löikö.

Isoveli Timppa on keskikoulun käynyt elämän yrittäjä ja nautiskelija, jota kaikki rakastavat. Jukan tytärkin. Erilaiset elämänkulut ovat vieneet veljekset erilleen. Tapaaminen vanhassa kotitalossa on karheaa replikointia. Mutta kun aikaa kuluu, avautuu myös mahdollisuus vertailla totuuksia yhteisestä lapsuudesta.

Mitä jää jäljelle. Retorinen kysymys. Lapsuudenmuistot ja traumat heijastuvat erilaisten persoonallisuuksien kautta erilaisina. Mutta lopulta sinä lapsuutena, joka oli ja jota nyt kyyneleet silmissä kootaan, siksi ainoaksi, joka meillä oli. Lapsuusvuodet.

Surutalo etenee kahdessa aikatasossa. Perheen historiaan mennään vuoteen 1967, jolloin Äiti kuolee. Siitä jatketaan aina vuoteen 2007 saakka. Toisessa aikatasossa, nykyajassa, ollaan rintamamiestalossa heinäkuussa vuonna 2020, korona-aikaan.

Lukija, ainakaan minä, ei jää ulkopuoliseksi romaanin luettuaan. Tämä kaikki olisi voinut tapahtua meille. Ja tapahtuihan se. Ja tapahtuuhan se edelleenkin. Ja tulee tapahtumaan. Meidän suomalaisten sukupolville, isille, pojille, äideille, lapsille, lapsenlapsille, ukeille, mummuille, serkuille. Näin Suomi kasvoi rintamamiestalosta surutaloiksi. Röngän romaanin jälkeen on toivoa että surutalo kasvaa elämän taloksi jälleen kaikissa väreissä, elämän väreissä, juurevan elämän taloksi.

Luin sattumalta juuri ennen Surutaloa Heikki Turusen uuden romaanin Timotein tuoksu. Teema molemmissa on pitkälti sama, isien ja poikien suhteet. Ja se sota, sodan satuttamat miehet. Heikki kirjoittaa rytmikästä ja murteen rikastamaa pitkää suomea, lauseet ovat kudelmia, joiden päästä löytyy se alussa ollut langanpää. Matti kirjoittaa ytimekästä suomea vähemmillä sanoilla, lauseet ovat ajatuksia. He kumpikin ovat suomalaisia klassikkokirjailijoita.

 

 

Kari Tahvanainen

28.1.2022

 

Nostalgian sävyttämä romaani isästä, pojista ja rintamamiestalosta

Jukka perii rintamamiestalon ja lähtee kotiseudulle. Vuosiin sinne ei ole ollut asiaa. Perillä odottaa eri puusta veistetty isoveli Timppa sekä talo ja muistot, joissa on molemmissa kosolti korjattavaa. Samalla Jukka käy läpi yhteenottoa tyttären kanssa. Eikö oman perheen rakenteita saa kuntoon edes arkkitehti? Samalla todistuu, että heikkous on hirmuinen voima, häpeä säilyy aina.

Surutalo on lähelle tuleva romaani isien ja poikien vammoista, jotka periytyvät. Se kuvaa sodan käyneen isän kasvattamia veljeksiä, puusepänverstaalla ja tanssilavalla syttyvää nuoruuden intohimoa, opiskeluvuosia 80-luvun svengaavassa Helsingissä ja yhden miehen myrskyä kesällä 2020.

”Mies miettii, suree osaamatta. Teinkö siitäkin surutalon, synkensin valkoisen mustaksi?” – Gummerus