tiistai 9. huhtikuuta 2013

Varjoja onnenmaassa


Tapani Heinonen
Reunalla
Minerva, 2012, 305 s.


Maalla ei ole ollut kaikilla mukavaa. Jyväskyläläinen kirjailija ja psykologi Tapani Heinonen kertoo uudessa teoksessaan koskettavan tarinan miehestä joka kasvoi homona pienessä kylässä. Kirjana kämmenellä on tänään Heinosen esikoisromaani Reunalla.
     Päähenkilö, psykologi Juhani Nieminen elää miehensä kanssa onnellisessa parisuhteessa kaupungissa, mutta isän kuolema avaa menneisyyden haavoja lapsuuteen saakka. Isä on ollut ankara ja väkivaltainen, äiti myötäilijä ja tunteensa kadottanut ihminen, sisko taas keskiluokkainen normien toistaja. Vyyhti alkaa purkautua perunkirjoitusriitojen myötä, kun paljastuu että perheeseen tullut vävy on anastanut siskon kanssa häikäilemättä itselleen perheen omaisuutta. Tällaisia tapauksia löydämme arkielämästä. Romaani on muutenkin toden tuntuinen kasvutarina maalais-Suomesta.
     Särkynyttä peiliä, eikä revittyä kuvaa, ei saa enää ehjäksi, mutta menneisyyden kanssa voi pyrkiä tekemään sovintoa, löytämään siitä kutakin elämän roolihenkilöä ajavia motiiveja ja selityksiä. Ja siihen tämä romaani pyrkiikin onnistuneesti, enemmän rakkauden ja ymmärtämisen kuin katkeruuden sävyisellä ajattelulla.
     Reunalla on hyvinkin sukupolviromaani 1950-luvulla syntyneestä maalaissukupolvesta. Aineelliset olosuhteet olivat usein vaatimattomat, mutta elämä sitäkin rikkaampaa mielikuvitusleikkien, musiikin, kirjojen, harrastusten, luonnon ja kavereiden parissa. Ja kaikki nivoutuu tässä tapauksessa osaksi maanviljelijäperheen työelämää.
     Homoksi itsensä tunnistavalle nuorelle tulee kuitenkin vaikea paikka, kun teini-ikä alkaa. Homous oli virallisesti kiellettyä 1970-luvun alkuun saakka, mutta ainahan nuoret ovat tiensä ja keinonsa löytäneet. Juhani harrastaa seksiä naapurinpojan kanssa, myöhemmin myös nuoren maanviljelijän kanssa. Mutta ennen pitkää nuoren on tehtävä valintansa: jäädäkö pieneen maaseutuyhteisöön heteroperheenisän valheroolissa vai lähteäkö avarammille maille ja olla oma itsensä. Juhani päättää lähteä. Lopulta suku yrittää vaieta hänet kuoliaaksi. Nykyajasta katsottuna hän miettii valintaansa kirjan loppusivuilla verraten sitä maanviljelijäystävänsä kohtaloon:
     ”…hän oli viime hetkellä pelastunut, vaikka oli itsekin astunut ansaan. Paljonko heitä oli, hän ajatteli? Heitä, jotka astuivat, eivätkä pelastuneet. Näitä maan hiljaisia, jotka kantoivat kuollutta rakkautta sisällään kuin vastasyntyneen arkkua. He olivat jääneet juurilleen, perustaneet perheen, mutta kieltäneet samalla itsensä, halunsa, intohimonsa, rakkauden nälkänsä. Kaivaneet hitaasti sudenkuoppaa, jonka peittivät hiljaisella valheella, kunnes putosivat itse siihen. Ja montako kertaa hikisesti rattiin puristuneet kädet tekivät äkkikäännöksen öisellä maantiellä rekan valojen lähestyessä? ”
     Työvoimatoimistossa psykologina työskentelevä Juhani auttaa työssään myös omaa tietään etsiviä nykynuoria. Yhteiskunta on muuttunut toisella tavalla kovaksi, työelämän myllerrykset, itseriittoinen byrokratia, loputon kiire ja stressi koettelevat ihmisiä. Maalaisnuorille ei ennen vanhaan ollut ammatinvalintaohjausta eikä muuta ammattilaisten tukea, mutta tiensä he silti ovat löytäneet. Kaksi aikakautta lähenee romaanissa askel askeleelta toisiaan, kirjan rakenne herättää pohtimaan myös yhteiskunnan muutosta. Rakkaus, rehellisyys, arvot, elämän tarkoituksen etsintä, ajattomat peruskysymykset ovat teoksessa myös esillä.
     Siinä missä Onnenmaa-tyyppisissä tarinoissa vanhan maaseudun ja maaseutuyhteisön kuvaksi tarjotaan yksiulotteista valoisuutta, Tapani Heinosen romaani tuo kuvaan myös varjot ja toisenlaisuuden, toiseuden. Menneen nostalgisoimisen ohessa herää pakosta myös ristiriitaisia ajatuksia, jos yhteiskuntaa halutaan kuvata rehellisesti.
     Suomessa on ilmestynyt kiitettävästi kuvauksia eri sukupolvien homo- ja lesbonuorten elämästä. Muun muassa Pentti Holapan Ystävän muotokuva, Pirkko Saision Punainen erokirja, Sami Hilvon Viinakortti, Aila Tuomen Kuolemanvoittoleikki, Hannu Väisäsen trilogia, ja onpa Heikki Turunenkin kuvannut homonuorten elämää maaseudulla romaanissaan Yö kevään kuun. Näiden kuvausten joukkoon Tapani Heinosen romaani Reunalla sijoittuu, ja hyvin paikkansa ansaitseekin.



c Kari Tahvanainen, Iskelmä Rex, Jokisappi 8.4.2013