lauantai 25. tammikuuta 2020

Naiskohtaloita uskonlahkon varjossa


Kirja kämmenellä


Katja Kärki
Jumalan huone
Bazar, 2019, 463 s.



Naiskohtaloita uskonlahkon varjossa

”Jos katsoisin taakseni, muuttuisinko suolapatsaaksi. Jalkani jähmettyvät ja liimaavat minut kiinni asfalttiin. Silmäni tarttuvat tuijottamaan mäen alla piirtyvää kirkon siluettia, vettä ja vaaroja, jotka kerrostuvat sinisinä aamusumun lävitse. Käteni kietoutuvat metsikön mäntyihin, muuttuvat oksiksi, kuviksi karahkoiksi. Ehkä takanani kaikki palaa ja sortuu. Sortukoon. Palakoon poroksi koko kurja kylä. …
Hyvästi isä ja äiti. Hyvästi veljet, jotka pääsitte liian helpolla pelkästään siksi, että teillä on miehen kromosomit, sukkahien peittämät jalat ja allanne viritetyt mopot, iltaöiden vapaus. Hyvästi Maria. Hyvästi koko perkeleen suku. Sinne te jäätte, selkäni taakse jeesuskristuksen sovintoverta valuen, jumalanrauhaa ja taivaankirkkautta hokien ja toistenne olkapäitä puristaen, kun minä menen pois, kun en mahdu teidän maailmaanne, kun olen liikaa kaikkea.”



Näin alkaa Katja Kärjen esikoisromaani Jumalan huone. Kirjailija on kotoisin Nurmeksesta, nykyisin Rovaniemellä asuva opettaja. Jumalan huone kertoo lestadiolaisuudesta ja tiukasta uskonyhteisöstä Lieksan seudulla Pohjois-Karjalassa Martikaisten, kolmen naissukupolven kautta.
     Aili vuonna 1920 syntyneenä on vanhinta sukupolvea. Hän on hyvin juureva ja samalla herkkä ihminen, joka kunnioittaa oman äitinsä ämmä-Eevan opetuksia ja uskonnollista moraalia. Hän kokee saavansa vaikeina vuosina turvaa, lohtua ja elävää yhteisöllisyyttä lestadiolaisuudesta.
     Ailin siskon Vienon tytär Maria on 1960 syntynyttä sukupolvea. Hän on oman tiensä kulkija, naimaton nainen lestadiolaisuuden liepeillä, opiskelee suomen kieltä Joensuun korkeakoulussa ja päätyy maahanmuuttajien opettajaksi. Tulevaisuus on silti yllätyksiä täynnä.
     Marian siskontytär Elsa 1985 syntyneenä edustaa jo aivan uudenlaista sukupolvea. Kuten romaanin alkusivuilta kuuluu, hän tekee täydellisen hypyn ulos lestadiolaisuudesta. Elsan lukioaikainen festarireissu Ilosaarirockiin on osa vapautumista. Se jatkuu jopa koomisiin mittoihin hänen päästyään opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon. Biletyksellä ja rälläämisellä ei tunnu olevan rajoja, nuori nainen etsii itseään.
Elsa päättää tehdä ”kaikki synnit”. Tanssiminen, tv:n katselu, musiikin kuunteleminen, meikkaaminen, korvareiät, hiusten värjääminen, alkoholin juominen ja humalassa oleminen, esiaviollinen seksi eli huoraaminen, valehtelu, tappaminen, huumeet, homoseksuaalisuus… Lista pitenee.

”Kesä on kermavaahtoa ja mansikoita, valoisia pitkiä iltoja ja pyöräretkiä metsän läpi uimarannalle, jossa kalliolla voi maata ja antaa auringon hieroa ihoa kuumilla säteillä. Sitten voi molskahtaa vilpoisaan järveen ja antaa tukan valua märkänä selkää vastan.” Näin ajattelee teinityttö Elsa. Ja telkkaria katsotaan salaa naapurissa toisten lasten kanssa.
      Elämä iloineen ja suruineen etenee värikkään kerronnan rytmissä, vaikka lestadiolaisuus on usein kuin rautapanta pään ympärillä. Jatkuvat sunnuntaiseurat ja saarnakokoukset ”pukukoodeineen” kuten myös uskossa pysymisen vahtiminen muovaavat elämää. Lestadiolaisuuteen kuuluvat isot perheet, kaikilla on paljon sisaruksia.  
Jumalan huone on myös historiallinen maalaisromaani. Sotia edeltänyt sukupolvi joutui kokemaan köyhyyttä ja sodan pelkoa, desanttien murhatöitä kuten Lieksan seudulla todellisuudessakin tapahtui, kun kokonaisia perheitä surmattiin. Kaiken kaikkiaan sodan jäljet näkyvät tämänkin romaanin vanhimmissa sukupolvissa.
     Toksinen maskuliinisuus, kuten nykyisin sanotaan, käyttää tuhoavaa voimaansa niin kaiken kieltävien saarnaajien kuin useiden muidenkin miesten teoissa ja sanoissa. Vanhinta sukupolvea edustavan Maurin hahmossa se tiivistyy oman vaimonsa tappajaan, tyttöjen ja naisten ahdistelijaan ja pahoinpitelijään. Sillä hänen valta on. ”Nainen vaietkoon seurakunnassa.”
     Jos haluaa olla erilainen ja elää omaa elämäänsä, on vain yksi vaihtoehto: on lähdettävä. Naiset haluavat koulutusta ja toisenlaista elämää, joten heidän on lähdettävä. Marian Paavo-veli pakotetaan lähtemään 1970-luvulla nuorena Ruotsiin, koska hän on homo. Perhe hylkää hänet, ”se hirtti itsensä”, mutta tulevaisuus on yllätyksiä täynnä. ”Myö kaikki ollaan hirmu surullisia, jos sinä jouvut väärille teille ja kaotuksseen.” Lestadiolaisuudesta erkaantuminen merkitsee parannuskokouksia ja –keskusteluja, välien menettämistä läheisiin.

Kerronta on värikästä ja intohimoista. Jumalan huone on jaksotettu niin hyvin, että se koukuttaa lukijansa kun vain alkuun pääsee. Kirjaa lukiessa kaipasi tosin usein sukupuuta. Ajassa liikkuminen ja sukulaisuussuhteiden muistaminen pisti välillä selaamaan kirjaa taaksepäin. Romaanin sävy on usein aika synkkä, taustalla väreilee suuri tragedia. Verisiteet ovat lopultakin lähes murtumattomat, suku on olemassa ja muistot elämässä. Lukiessa tuli mieleen niin Pauliina Rauhalan Taivaslaulu kuin Timo K. Mukankin tuotanto.
      Kirjailija on kertonut lehtihaastattelussa teoksensa taustoista, jotka vievät todelliseen lestadiolaisyhteisöön ja paikallishistoriaan.
     ”Koen olevani nyt kypsä kirjoittamaan lestadiolaisuuden ongelmista. Kun yritin kirjoittaa samoista asioista parikymppisenä, olin täynnä vihaa uskovaisuutta kohtaan. Nyt pystyn eri tavalla käsittelemään asiaa. Tämä kirja on ehkä osittain terapiaa minulle.” – Katja Kärki Viva-lehdessä 2/2019




Kirja kämmenellä
Kari Tahvanainen
Iskelmä Rex 27.1.2020